vrijdag 1 februari 2013

Rietveld

 
Er bestaat een leuk boek met maten en aanwijzingen om zelf meubels van Rietveld te bouwen [1-1] :
 
Rietveld meubels om zelf te maken,
geschreven door Peter Drijver en Johannes Niemeijer, bevat bouwbeschrijvingen van 35 meubelontwerpen van Gerrit Rietveld,
van de meest beroemde en tot enkele vrij onbekende.
Met tekeningen op schaal, materiaalstaten, constructiedetails en kleuraanwijzingen alsmede historische gegevens van elk meubel.
Uitgeverij Thoth.
 
Even geduldig de maten delen door twaalf en ook miniatuurmeubelmakers kunnen er prima mee aan de slag.Erg leuk om te doen!
Mocht de meubelmakerij uit de hand lopen ,en zoek je naar een passende behuizing ,is het misschien een idee om eens in het openluchtmuseum in Arnhem naar het vakanietiehuisje van Rietveld te gaan kijken.....[duimstok mee..]
 
Ook is in Utrecht, bij het Rietveld-Schroderhuis ,een bouwplaat te koop van dat beroemde ontwerp.[helaas wel schaal 1-50]

2 opmerkingen:

  1. keetje op 12-02-2009 16:52

    Dat is grappig ik heb een paar weken geleden een bouwtekening voor het Rietveld huis gemaakt(niet excact) hier wilde ik een modern interieur in maken
    met bijvoorbeeld gehaakte meubels die ik bijna afheb.Het gaat "Maison Rotin"heten.
    bedankt voor het boek groetjes Keetje.


    margrietvanderzee op 12-02-2009 17:22

    Leuk Wil!!! Ik vind het mooie meubels!!
    Margriet.


    minifantasy op 12-02-2009 17:51

    Bedankt voor het doorgeven van dit boek Wil
    Het staat niet op mijn to-do-lijstje maar ik vind het wel leuk om in mini te zien.
    Groetjes van Jolande


    Clari op 12-02-2009 18:29

    Nee ik ben niet zo weg van Rietveld.
    gr. Clari.


    inemini op 12-02-2009 19:24

    Zelf ben ik ook niet van plan om Rietveld-meubeltjes te gaan maken, maar voor de liefhebber is dit natuurlijk wel een ontzettend leuk boek! Bedankt Wil!
    groetjes, Kootje.


    minispul op 12-02-2009 23:04

    leuk Wil het boek zou ik wel eens willen lezen ... en eh ook niet echt mijn stijl ...maar wel knap werk
    gr Edward.


    minimarilo op 13-02-2009 11:50

    Ik heb het boek jaren geleden in mijn bezit gehad maar uitgeleend en nooit meer teruggekregen... Weet natuurlijk ook niet meer aan wie...
    Ik kijk regelmatig op tweedehands boekwinkel sites, maar totnogtoe niet gevonden. heb jij het nieuw gekocht?
    groetjes,marie-louise


    jody op 13-02-2009 12:17

    In utrecht staat het revalidatiecentrum vlak bij het Rietveldhuis, dus toen ik daar revalideerde, kwam ik daar regelmatig langs.
    Ik kon het toen niet waarderen en nu nog steeds niet, sorry maar hoe mooi het zal zijn, ik houdt niet van dat strakke en veelkeurige.
    Maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.
    Het is wel mooi gemaakt.
    Groetjes Jody.

    poppenhuisweblog op 13-02-2009 12:46

    Ook ik kwam vroeger, als ik op weg was naar de hockeyvelden,regelmatig langs het Rietveld-Schroderhuis. Vreemd genoeg ben ik er nooit binnen geweest.
    Een heel huis in Rietveld stijl is misschien wat veel voor mij, maar een of twee meubels zou ik wel leuk vinden om te maken. Het boek zou ik best willen hebben.
    Leuk logje Wil!
    Groet, Josje


    minidesign op 13-02-2009 15:43

    Marie-louise ,ik heb het boek bij de bieb geleend.
    Mocht je op zoek zijn : Bol.com heeft het te koop[22,50]
    Groetjes,Wil.


    Minimax (Willem) op 23-02-2009 16:06

    Hallo Wil,
    Na je reactie op mijn Rietveld meubels die ik geplaatst had bij het PH forum even je weblog bezocht, je Rietveldjes zien er gaaf uit.
    Wat het huis betreft, als wij een keer in mijn geboortestad komen gaan we beslist kijken.
    Zelf heb ik het boek gewoon bij onze boekhandel besteld.
    Groetjes,Willem (minimax)

    jufpaula op 15-11-2009 22:19

    ja, ik heb inderdaad hetzelfde boek gekocht en ga nu voor de militaire meubels, de zigzag-en de berlijnse stoel. Die lamp vind ik ook geweldig, maar zit nog te zinnen op een goede uitvoering daarvan. Een modern huisachtige ga ik maken in een IKEA kasje (staat nog in de kast en het is een redelijk 'strak' ontwerp; vind het trouwens een 'strak plan' van mezelf....)
    Waar kan ik jouw meubels vinden? Die wil ik natuurlijk dolgraag zien!
    Groeten van Paula.


    jufpaula op 15-11-2009 22:20

    ha ha ha, niet genoeg naar boven gescrolld.......

    De blauw-rode stoel was ik vergeten, evenals het divantafeltje.Die ga ik ook maken.

    O ja, ik moet ook nog even werken tussendoor......


    aard op 13-11-2010 11:43

    wie owie,kan mij helpen aande foto van de bouwdoos van de blauw rood stoel van Gerrit Rietveld (schaal 1:6).









    BeantwoordenVerwijderen
  2. That Rietveld Schroder House is incredible. Too bad it's so small. I'd love to a dollhouse like that.

    BeantwoordenVerwijderen