maandag 16 december 2013
Ballenrek : jeugdsentiment.........
Benodigd:
Wol om te vilten , lauw water met een stevige scheut vloeibare zeep [Driehoek],
Voor het rekje : 4mm. en 2mm. dik hout [tongspatel] ,cocktailprikkers.
Werkwijze:
balletjes:
De balletjes kun je prima nat vilten :geen zere vingers …;-)
Ze hebben een doorsnede van 4.5 mm.
Maak een bakje met een sterke oplossing van vloeibare zeep .
Wikkel wat wol om een stukje lood [ visloodje, stukje loodveter b.v.] dan hangen de balletjes beter.
Bevochtig je vingers met de oplossing en draai het balletje tussen je handen.
Oefen hierbij geen druk uit om barstjes te voorkomen.
Als het balletje naar je zin is goed uitspoelen met lauw water en laten drogen.
Het rekje.[zie foto's]
Boor eerst de gaatjes [1mm.] volgens de tekening in 2mm.dik hout en zaag pas daarna de omtrek.
Lijm prikkers in de middelste vijf gaatjes.
Laat de lijm goed drogen.
Zaag de puntjes van de prikkers 3mm. boven het latje af.
Lijm de twee zijsteunen, van onder af ,in de gaatjes.
Zaag na het drogen de prikkers af ,3cm aan de onderkant van het latje.
Boor nu alleen de buitenste twee gaatjes van de tekening in het 4mm.dikke hout.
Ditmaal met het 2mm.boortje.Zaag het balkje uit.
Schuif de zijsteunen in de gaatjes en controleer of het rekje haaks is.
Eventueel vastzetten met een tipje lijm.
Tip :
Door een stukje ruitjespapier ,met daarop de gaatjes, met fotolijm op het hout te plakken kun je
erg nauwkeurig werken.
Voor het mobiel de balletjes bevestigen aan een gordijnring of drukkertje.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
minidesign op 20-09-2011 15:37
BeantwoordenVerwijdereninfo Anna's moeder[voormalig kleuterleidster]:
"Ik heb haar aan de telefoon gehad, maar ze weet niet meer waar de gaten in de zijkant en op de kopse kant en de extra stokken voor zijn.
Er horen 6 ballen bij: een rode, blauwe, gele, groen, oranje en paars.
Eerst leerde ze de kinderen de primaire kleuren, daarna de mengkleuren.
Dus eerst rood, groen en blauw, daarna: van rood en blauw krijg je paars etc.
Een spelletje was dat ze een kind bv de rode bal liet uitzoeken en dat ie daarna zoveel mogelijk rode dingen in de klas moest noemen.
En dan de bal voor, achter, op, onder, boven, naast (en ga zo maar door ) iets moest houden en vervolgens werd die bal dan aan het rekje gehangen. Daarna kon je bv de blauwe bal daar weer naast, of hoger of lager hangen."
minidesign op 20-09-2011 15:40
Wat leuk Anna dat jouw moeder dit aan ons kan vertellen!
Wil je haar heel hartelijk bedanken!
Wie hem dus ook wil maken..... en authentiek:
geen 5 maar 6 ballen!
En let op de kleuren!
Bedankt "Moeder van Anna"!
Groetjes,Wil
.
je,je super bonito me encanta.
BeantwoordenVerwijderenbien bel effet
BeantwoordenVerwijderenLeuk, dankjewel! En grappig om ook de achtergrond en bedoeling van het spel te weten.:-)
BeantwoordenVerwijderenNou zeg, dat is me toch ook wat! Moet ik er ruim 50 jaar later achter komen hoe en waarom dat ballenspel nou eigenlijk was :D LOL! Ja echt, Wil, ik zag je post in de update en dacht: gut, daar istie weer, want ik heb nooit goed geweten/begrepen, waarvoor dat spel eigenlijk diende......*zucht*. Zo zie je maar wee: je bent nooit te oud om te leren, hè ;).
BeantwoordenVerwijderenDankjewel aan de moeder van Anna en jou, Wil voor de uitleg én dit mooie miniatuurtje! Hij is goed geslaagd.
Groetjes, Ilona